Strona główna » energia elektryczna » 15.10 do Urumczi

15.10 do Urumczi

Archiwum

W tym miesiącu zdarzyła się ciekawa i mocno doniosła w potencjalnych skutach rzecz, której konsekwencji nikt nie rozumie, więc i nigdzie w mediach się nie pojawiło żadne info.

 Otwarto linię szybkiej kolei do Urumczi

Zapewnie olbrzymia większość czytelników nie ma zielonego pojęcia gdzie to jest, a tym bardziej skąd ta linia prowadzi. Otóż to konkretne połaczenie prowadzi z Lanzhou, jakieś tysiąc siedemset kilometrów dalej, ale ważne jest to, że łączy się z siecią chińskiej szybkiej kolei i można na przykład dojechać do Pekinu. 3200 kilometrów na wschód, jakby ktoś się pytał.

pekin terminal kolejowy

Terminal szybkiej kolei w Pekinie. To jest TYLKO dla szybkich pociągów, zwykłe dworce są gdzie indziej.

Jak wspaniale z powyższej informacji wynika, Urumczi leży 3200 kilometrów na zachód od Pekinu, w prowincji Xinjang (Sinciang). Przy okazji w tamtej okolicy jest sporo Ujgurów, zwanych tak dla niepoznaki, ponieważ są to Kazachowie, wyznający islam w wersji light, tak jak i w Kazachstanie, ale posługujący się alfabetem chińskim. Albo arabskim, kto ich tam wie. Więc z Kazachami z Kazachstanu mogą się dogadać, ale listów nie zrozumieją. Tak, dla nakreślenia lokalnego kolorytu. Oczywiście pomiędzy Ujgurami a Chińczykami trwają non stop rozróby, bo tam taki zwyczaj. Tak dla dodania kolorytu dzikiego zachodu.

Jak można się domyslić po tym składzie narodowościowym miasto leży gdzieś w okolicy Kazachstanu. Jest tak w istocie. A co ważniejsze z Urumczi dalej wychodza dwie linie kolejowe prowadzące do tego Kazachstanu. Są to przy okazji dwa najnowsze połączenia kolejowe Chin z Europą. Do granicy z Kazachstanem jest około 500 km, a do Ałmaty, największego miasta i pierwszej stolicy Kazachstanu jeszcze z 200 więcej. Rzut beretem.

Ale szybka kolej jest do Urumczi– jakie te inne rzaczy mają znaczenie?

Otóż bezpośrednim skutkiem będzie przeniesienie całości ruchu pasażerskiego na tory szybkiej kolei i pozostawienia na starych tylko ruchu towarowego. A przepustowość linii towarowej ma ponośc wzrosnąć do 200 mln ton rocznie. To jest naprawdę szalona liczba i gdyby to nie były Chiny, bym nie uwierzył. Mówimy o 23 tysiącach ton na godzinę, na okrągło, całą dobę, cały rok. I zdaje się, że przepustowość podawali w jedną stronę.

A dalej są połączenia do Kazachstanu, których przepustowość także jest stale zwiększana. Zresztą rząd Kazachstanu pilnuje tego starannie w jak najlepiej pojętym interesie kraju. Już teraz Koleje Kazachskie są największym pracodawcą, zapewne największym inwestorem i jednym z najbardziej dochodowych przedsiębiorstw w kraju. Zwiększenie przewozów tylko im na rękę. Dalej tory idą przez Rosję do Europy albo na południe, przez Turkmenistan do Iranu, piękną zupełnie nową linią kolejową. Chyba nie trzeba dodawać, że za chińskie kredyty?

Następnie tory biegną już z tylko z dwoma problemikami prosto do Europy. Jedym jest prom na jeziorze Van i brak innego połaczenia pomiedzy kolejami Iranu i Turcji, a drugim jest cieśnina Bosfor. Tak, zgadza się, w obu miejscach trwają w tej chwili prace. Turcy ponoć robią za własne pieniądze, a tylko Persowie za chiński kredyt.

Te nowe linie powiedzmy, że umożliwią wykorzystanie większości przepustowości linii w Chinach. W takim razie większość krytycznego dla Chin handlu z Europą mogłaby być tranportowana lądem. A to jest game-changer I zauważcie, że właściwie całość towarów musi iść linią do Urumczi, potem sie rozdziela na więcej strumieni i strumyków.

Ale wracając do naszej szykiej kolejki. Obecnie podróż Pekin- Urumczi ma od najbliższego rozkładu jazdy trwać ponoć około 16 godzin. 3200 km, przypominam. Ale za to jak całkowicie dokończą modernizację wszystkiego po drodze ma zostać skrócona do około 9 godzin. Oszałamiające.

china-bullet-train

Jedyne co może być ciekawsze, to:

dokończenie całej linii  szybkiej kolei aż do Europy

W końcu z tą prędkością podróż by trwała około półtorej doby, co jest raczej akceptowalnym czasem, zwłaszcza jeśli uwzględnimy komfort pociągu w porównaniu do samolotu. A to nie koniec możliwości przyspieszania.

A chińska technologia szybkiej kolei jest najbardziej rozwojowa.

Pospekuluję technicznie innym razem, Powiem w skrócie, że Chińczycy sa na najlepszej pozycji startowej w walce o następne przyspieszanie pociągów. Na dziś prędkości rzędu 500 km/h leżą w zasięgu technologii, do wyższych w miarę wiadomo jak się zabrać, ale jeszce nie były testowane. Hint- stal przestaje się nadawać na takie naprężenia i rozciąganie jakie występuje w kołach przy takich prędkościach.

Łatwo można przewidzieć, ze za kilka lata będzie się toczyła wielka gra którędy ten lądowy korytarz będzie przebiegać. Jeśli gdzieś powistanie jakiś kawałek w kompatybilnej technologii- to wybór będzie jasny. A miasta które pozostaną poza nim po prostu przestaną być światowymi metropoliami. I odwrotnie, położone nad tym nowym jedwabnych szlakiem centra handlowe i biznesowe moga kwitnąć.

Stąd obecnie warto myśleć jak i którędy ta linia ma przebiegąć. Np. gdyby Ukraińcy zdecydowali, że budują od swojej zachodniej granicy do Doniecka i Ługańska, a w tym samym czasie Kazachowie by grzecznie wzięli kolejny kredyt na budowę szybkiej kolei do swojej zachodniej granicy, w stronę Ukrainy, to właściwie można się założyć, że pojawiłoby się z milion skośnookich zielonych ludzików, zaprowadziło porzadek w Doniecku i Ługańsku a potem ogłosiło, że granica Ukraińsko- Kazachchska jest teraz np. na Wołdze. Chińczycy wysiedlą Ujgurów z Xinjangu np. do już kazachskiego Astrachania i wszyscy będą zadowoleni. Bo Rosja tu wszystkim przeszkadza. Nie dlatego, że jest Rosją, tylko ze względu na głupio mocarstwwą  politykę i brak dbałości o infrastrukturę. Na razie przepustowości linii kolejowych w Rosji jest dla tranzytu wystarczająco. Zarówno ilością jak też jakością. Co prawda są wieczne problemy z rozliczaniem się, ochroną ładunków i wszystkim innym, ale dopóki jakoś działa, jest to tolerowane. Jak przestanie, chińska dyplomacja będzie musiała coś z tym zrobić. Inna sprawa, że wraz z postępem skuteczności sankcji wobec Rosji i przy niskich cenach ropy, chęć zapewnienia dopływu jakichkolwiek pieniędzy przez Rosję rośnie bardzo szybko. Chińskie kredyty na rozbudowę infrastruktury też ich ucieszą. Oczywiście kto pożycza ten stawia warunki, więc można łatwo zgadnąć jak infrastruktura byłaby rozbudowywana i skąd by pochodziły nowe lokomotywy…

Ale to są rzeczy które się będą dziać za ładnych kilka lat

Najpierw te nowe liniie w Chinach musza spłacić kredyty zaciągnięte na ich budowę. Musi trochę przejść chaos zwązany z bankructwami linii lotniczych operujących na trasach gdzie pojawiła się szybka kolej, wreszcie musi dość do kresu przepustowść linii kolejowych w Kazachstanie. Każdy z tych procesów się już dzieje, wiadomo, że kiedyś się zakończy i wiadomo, że apetyt rośnie w miarę jedzenia.

A jak najbardziej elementem chińskiej polityki państwowej jest odcinanie się od uzależnienia od morza. Transport trafia na ląd, który mogą kontrolować. Ocenanów nie mogą i przez dzisięciolecia nie będą.

Wreszcie, dla wszelkich sceptyków odnawialnej energii i jakiegoś chrzanienia, że podróży lotniczych nie da się załatwić energią wiatru i słońca.

Szybka kolej zastępuje właśnie samoloty

Na razie na krótszych trasach, ale z biegiem rozbudowy sieci i zwiększania prędkości- coraz dłuższych. A sieć jest elektryczna, taki też napęd pociągów. Można powiedzieć i co z tego, że elektryczna w węglowych Chinach.

Otóż nie tak bardzo węglowych jak się powszechnie uważa. Xinjang dla przykładu, gdzie leży praktycznie całość nowego 1500 km linii jest w ponad połowie zasilany energią z elektrowni wiatrowych. Żartując, ale szybkie pociągi tam jadące będą najszybszymi na Ziemii pojazdami napędzanymi wiatrem. A towarowe najcięższymi…

high_speed_railway_in_Xinjiang-kQYD--600x400@English.gov.cn

Pociąg zastępujący samolot i w tle jego źródło energii

Czy to już wystarczająco argumentów na wskazanie, że mogło to być najważniejsze wydarzenie światowej rewolucji energetycznej ostatniego miesiąca?

I jak najbardziej sprawa dotyka także Polski

Przecież tu także jest bardzo poważne pytanie o przebieg i standard linii dużych prędkości. A gdyby już rozpocząć budowę łączącej Berlin albo lepiej Wiedeń z granicą Ukrainy?  A jeszcze lepiej wspólny projekt aż do Ługańska? Na taką linię kapitał się znajdzie natychmiast, gwarantuję. A jeśli jeszcze Ukraińcy (bo w UE może to być problem) kupią chińską technologię i oczywiście połączenie z europejską siecią bedzie musiało być kompatybilne, to sprawa będzie załatwiona.

Nie wiem i nie mam pojęcia, czy to w istocie może tak przebiegać. Ale tak sie robi politykę.  Sprawia że inni mają wspólne z nami interesy i spojrzenie na świat. Rosję z Chinami drastycznie różni spojrzenie na emisje CO2, politykę klimatyczną, etc. Polska niestety podziela stanowisko Rosji. Chyba czas abyśmy się przenieśli do europejsko-chińskiego obozu?

Dziś jeszcze można podjąć decyzję, że nowy jedwabny szlak będzie przebiegać przez Kraków lub Warszawę, Nawet omijając zarówno Berlin jak też Moskwę. I Polska może podjąć tą decyzję prawie sama- znaczy razem z Ukrainą, ale przecież oni mają taki sam, a nawet mocniejszy w tym interes.

Reklamy

4 Komentarze

  1. cmss pisze:

    Coś mi się kojarzy, że Kolej Transsyberyjska była przyczyną I wojny i wykończenia Rosji.

  2. I wojna przyczyn miała sporo, większość głupich. Akurat Kolej Transsyberyjska miała olbrzymie znaczenie w wojnie rosyjsko – japońskiej, która była przyczyną załamania Rosji w 1905 i ujawniła słabości które doprowadziły do I w.ś. Ale bym tego mocniej nie łączył.

  3. cmss pisze:

    „patrząc – widzą wszystko oddzielnie”

    Villemarest Pierre de zaryzykował :)^:), a abstrahując 🙂 od przyczyn 🙂 wojny ru-jp :)^:) to Kajzer ekspres Berlin-Bagdad zamarzył sobie … :)^:)

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Follow rewolucja energetyczna on WordPress.com
%d blogerów lubi to: